Despre universul ceramicii

Cu José Miguel Pellicer – CEO APE Grupo

Ceramica este unul dintre materialele de bază utilizate în designul interior actual, așadar în cele ce urmează vă invităm într-o călătorie în acest univers, avându-l drept ghid pe José Miguel Pellicer, CEO of APE Grupo, unul dintre cei mai importanți producători spanioli de ceramică. 

Discuția cu acesta a fost facilitată de către David Iolanda, lead architect at It’s Private Design, așa că haideți să descoperim împreună lumea ceramicii și să aflăm mai multe despre APE Grupo, despre ce înseamnă o afacere cu ceramică, dar și despre această industrie.

Scurta istorie APE Grupo

Este fascinant modul în care această familie a reușit să creeze un brand de la zero și să îl transforme într-o entitate internațională. Așa că, discuția a început cu întrebări despre frumoasa poveste a istoriei APE Grupo și călătoria familiei Pellicer.

Povestea a început în urmă cu 31 de ani și este una complexă, însă Jose a spus că dacă ar trebui să sumarizeze totul s-ar opri asupra dragostei pentru ceramică pe care a văzut-o la tatăl său, aceasta reprezentând unul dintre cele mai importante puncte care au permis ca acest brand să ajungă atât de departe. Faptul că ceramica este făcută din lut, iar lutul vine din Spania, exportarea acestuia și fabricarea ceramicii cu argile este ca un concept romantic, așa cum tatăl său l-a învățat pe Jose încă de la început.

Iar al doilea lucru important constă în dragostea și totodată respectul față de toate culturile, având în vedere faptul că a existat dintotdeauna tendința de a răspândi în întreaga lume această ceramică. Deci, dragostea poate fi cuvântul de bază care a făcut această poveste să devină realitate.

De la început cunoștințele tatălui său despre n ceramică au fost unele uriașe, pentru că, el lucra deja din tinerețe, poziționându-se ca și producător, iar când Jose s-a alăturat și a intrat în companie, fabrica pe care o deținea era într-o stare separată, așa că a pornit un alt drum, diferit de cel inițial.

Cunoscând foarte bine domeniul ceramici și al designului, au decis să împacheteze produsele în propriile cutii și să meargă să le arate oamenilor cu scopul de a încerca să le răspândească prin întreaga lume. 

Această călătorie a început în Orientul îndepărtat, pentru că piață era în plină expansiune pe vremea aceea, însă apoi, din cauza crizei internaționale au fost nevoiți să schimbe piața, concentrându-se mai mult în America de Sud, ajungând într-un final în Europa de Est. Chiar și în România, în țara noastră existând o piață fantastică la începutul anului 2000.

Din moment ce sunt o familie mare, au început să vină frați și surori în companie și pas cu pas, au reușit să acopere toate piețele. Astfel, visul de la început a devenit posibil pentru că designul și modelele, dar mai ales dragostea pentru ceramică a familiei Pellicer au ajuns în toată lumea, fiind prezenți acum în peste 125 de țări.

Compania APE Grupo este acum cel mai mare comerciant de plăci ceramice din Europa, producând nu doar în Spania, ci și în Italia și aflându-se într-o continuă îmbunătățire și extindere a proiectelor.

Noul showroom APE Grupo 

Inovația tehnologică folosită în spațiu care invită vizitatorii să experimenteze ceramica cu toate cele cinci simțuri caracterizează cel mai bine noul showroom APE Grupo. 

Acesta a fost o dezvoltare a showroom-ului finalizat în urmă cu doar cinci ani care s-a dorit a fi ceva cu adevărat diferit de showroom-urile care erau în industrie în acel moment, pentru că ei sunt de părere că imaginea și diferenţierea ceramicii trebuie arătate publicului.

Ceea ce ei au dorit să rămână întipărit în mintea clienților este ca la finalul zilei ei să distingă ceramica ca fiind un produs care este pielea caselor lor, când intră în casă să vadă ceramica și astfel să vadă frumusețe.

Așadar, în acest prim showroom, au vrut să înfățișeze ceramica într-un mod corespunzător, adică subliniind importanța pe care o are ceramica, iar ultimul showroom-ul actual au vrut să fie ceva și mai diferit, cu un pas mai departe, jucându-se astfel cu experiențele.

Dorința a fost ca vizitatorul care vine în showroom să simtă mult mai mult decât “ok”, “drăguț”, “ceramică”, sau, “ce piesă impresionantă”, și să aibă niște sentimente în cele cinci simțuri- de la miros, la atingere – experiențe care fac vizitatorul să-și amintească cu adevărat showroom-ul iar și iar.  

Practic, au vrut neapărat să rămână în mintea și în inima celor care le calcă pragul. Întrucât atunci când mergi la cinci, șase expoziții de plăci diferite, este foarte probabil să uiți de modele, fiind imposibil să păstrezi atât de multe informații în creier. Tocmai de aceea au introdus experiențele, precum experiența cubului pe care ți-l amintești, experiența gravitațională, acestea fiind sigur unele de neuitat.

Inteligența artificială și ceramica

Cum digitalizarea este acum o nevoie, APE Grupo se află în proces de a face asta, iar probabil cataloagele pe hârtie vor dispărea în viitor și expozițiile vor consta în mai multe imagini și doar mici bucăți de ceramică. Producția de ceramică va urma acest trend, recent fiind făcute investiții pentru îmbunătățirea și modernizarea utilajelor utilizate.

Așadar, cum Agenda Uniunii Europene până în 2030 este foarte solicitantă, compania face investigații împreună cu producătorii referitoare la hidrogen, gazul fiind pedepsit pentru că există taxe mari pe emisii, așa că trebuie să-și adapteze toate utilajele la noul sistem. Calea de la gaz la hidrogen nu este ușoară, dar se află în proces de implementare în cadrul uneia dintre fabrici. Deci, există progres în acest sens și urmează și primele dovezi industriale.

Chiar dacă alți producători din afara Europei nici nu se gândesc la acest gen de schimbare, provocând astfel o concurență neloială, APE Grupo urmează aceste inovații, această digitalizare și acest progres al tehnologiei.

Noul Habitat

Ceramica este un produs versatil și poate face parte din fiecare parte a interiorului la care ne putem gândi – case, hoteluri, ospitalității, spații, birouri, retail și așa mai departe. Crearea de produse nu înseamnă doar gândirea la un design bun și calitate; designul interior, arhitectura interioară nu sunt discipline care doar ajută la transformarea unui loc într-unul mai plăcut sau mai frumos; sunt, de asemenea, despre responsabilitatea de a imagina, reflecta și cerceta pentru a propune soluții care îmbunătățesc viața de zi cu zi a oamenilor.

Pe baza acestor premise, APE Grupo a creat Noul Habitat.  Această idee a apărut în timpul pandemiei care a fost un adevărat șoc. În această perioadă oamenii au constatat cât de important este biroul, pentru că nu s-a putut merge la birou, cât de important este să călătorească, să fie într-un hotel sau să meargă pur și simplu la cumpărături sau în altă parte.

Așa că, observând foarte repede că cererea a crescut și că oamenii au intrat într-o altă abordare a ceramicii și  a decorațiunilor, cei de la APE Grupo au decis să folosească această idee ca un instrument valabil pentru arhitecți și designeri de interior, pentru că aceștia sunt cei care fac piața și care ajută la vânzarea ceramicii.

În pandemie oamenii au realizat că locuințele lor nu erau atât de frumoase pe cât credeau, nu le simțeau atât de confortabile sau de potrivit amenajate pentru a le deveni și loc de muncă, că bucătăria era un loc în care familia se întâlnea, așa că au existat concluzii foarte interesante după studiile denumite Noul Habitat realizate de către APE Grupo pe baza comportamentului post-pandemic al oamenilor. 

În plus, s-a descoperit că designul interior frumos, o casă primitoare, te fac mai fericit, mai flexibil și mai calm, iar un birou care are lumină naturală dă mai multă eficiență muncii persoanei respective. Asemănător se întâmplă și în cazul unui restaurant sau a unui magazin cu amănuntul, unde vânzările sunt direct proporționale cu modul în care este decorat spațiul respectiv. Astfel, este interesant de observat cum s-a schimbat și viziunea companiei producătoare de ceramică asupra acestor spații. 

Toate cele 3 ediții ale acestui studiu se regăsesc pe site-ul APE Grupo și pot fi descărcate. Informațiile sunt foarte relevante pentru mulți arhitecți și designeri de interior, dar și pentru publicul larg.  

Prețul ceramicii

Să vorbim puțin și despre cifre pentru că statisticile și analizele în general ne ajută să tragem concluzii bine întemeiate și să construim corect în jurul lor. 

Atingând un subiect de mare interes, și anume prețul ceramicii, ar trebui să vedem cum a fost afectat acesta la nivel european sau internațional, după anul 2020, anul pandemic și după anul 2022, anul conflictului din Ucraina și care au fost schimbările survenite în lanțul de aprovizionare de producție sau de distribuție a ceramicii ca urmare a acestor două evenimente mari, dar destul de diferite.

Astfel, pandemia a generat un boom de cerere, dar care nu a adus nicio creștere a prețului, pentru că în Spania capacitatea de producție a crescut enorm, fabricile au început să facă linii noi pentru a satisface cererea. Deci, din moment ce producția a crescut și, în ciuda faptului că cererea a crescut foarte mult, prețurile s-au menținut mai mult sau mai puțin stabile.

Problema prețurilor a început însă o dată cu declanșarea războiului din Ucraina pentru că 80% din argila care a fost folosită pentru fabricarea ceramicii provenea din această țară, lutul de aici având anumite calități pe care alte țări nu le au. În același timp, prețul gazului folosit în producție pentru arderea ceramicii a crescut foarte mult. Deci, au crescut materiile prime și a fost o presiune foarte mare asupra prețurilor, generând în 2022 o creștere de preț cu 40-50%, ceea ce a condus la scăderea competitivității pe anumite piețe cu volume mari, precum Africa și America de Sud. 

Provocarea este acum ca având un preț ridicat să fie păstrată totodată o cerere mare pentru ceramică.  În aceste condiții, José Miguel Pellicer consideră că singura soluție de a reuși să păstreze vânzările ridicate este adăugarea de mai multă valoare, mai multă frumusețe și  mai mult design plăcilor de ceramică. 

România, în mod tradițional a fost și o piață pe care ceramica low-cost era acceptată în volume mari. India și China ocupă acum locul prețurilor mici ale ceramicii spaniole, așa că, în ultimii 2 ani prețul de import românesc a crescut destul de mult, însă nu este încă la nivelul Uniunii Europene. Totuși, compania APE Grupo reușește să păstreze volumele din România, în ciuda faptului că prețul mediu al României este chiar puțin mai mare decât prețul mediu din Germania sau Franța. Acest lucru este posibil datorită faptului că se lucrează cu designeri de interior și arhitecți prin Marcom, proiectele sunt în mare parte private, iar românii au un simț dezvoltat pentru frumos atunci când vine vorba de casele lor.  

Colecții de ceramică 

Dacă este să vorbim despre colecțiile preferate la nivel mondial, ar trebui să mergem până acum 30 de ani când am constatat diferențe uriașe de gust. În Asia totul era mai mult auriu, culorile roșii, influența religiei este acolo, budismul, iar apoi ajungi în Germania unde totul  era gri, totul era minimalist. 

Dar, în ultimii ani, datorită existenței social media și a tehnologiilor, acum toată lumea poate accesa informațiile pentru fiecare piață. Deci, gusturile în lume în ceea ce privește tendința ceramicii sunt cumva uniforme. 

Așadar, cea mai mare parte a  colecțiilor vândute în piețele mare precum Europa și SUA este reprezentată de – wabi-sabi, imitație de lemn, imitație de ciment, aspect de piatră, aspect de lemn, deci cele cu un design destul de natural. Plăcile colecției wabi-sabi sunt în cea mai mare parte imitație a naturii, chiar ameliorând natura, deoarece defectele naturii le poți evita în ceramică.

În România, de exemplu, numărul unu este AMA, noua colecție de la Romanelli. Deci, ca și aspect al ceramicii nu este o mare diferență între gusturi, pentru că globalizarea lumii creează și acest tip de egalitate sau echilibru.

Cum se anunță viitorul?

La CERSAIE, cel mai mare eveniment din lumea ceramicii a fost lansată cea mai nouă colecție la care s-a lucrat împreună cu Romanelli. Aceasta este un fel de travertin Ocean Blue, este un travertin specific, e destul de original, nu foarte răspândit în natură.

De asemenea, se va lansa colecția Carmen, cu efecte 3D, efecte naturale și colecția A Piedi, unde există suprafețe cu bumbac real, în culori foarte elegante. Există multe lucruri noi la care se lucrează, pentru că APE a crezut mereu că trebuie păstrată varietatea tablourilor, așadar vor prezenta peste 15 colecții în următorul CERSAIE, iar toate acestea sunt sau vor putea fi găsite în curând pe site-ul companiei

În lumina conversației cu José Miguel Pellicer – CEO APE Grupo, descoperim că dragostea față de ceramică este nucleul care a dat naștere acestui business fascinant. Inspirat de pasiunea tatălui său și de conexiunea cu aceste arte, am parcurs împreună o călătorie captivantă prin universul ceramicii ajungând să atingem și subiecte actuale precum prețurile și inteligența artificială. Putem concluziona astfel că fiecare piesă de ceramică spune o poveste, iar angajamentul său este să adauge și mai multă valoare și frumusețe în designul acestor piese.